Miia valmistui lähihoitajaksi 1998 Mikkelin ammatti-instituutista. Valmistuttuaan hän työskenteli monipuolisissa terveydenhuollon asiakaspalvelutehtävissä yksityisen terveydenhoidon yrityksissä.
Siirtyminen Ortoniin
Nyt Miia on ollut asiakassihteerinä Ortonin poliklinikalla helmikuusta 2024.
Hän työskentelee vuorotellen kahdessa työpisteessä, joita ovat ilmoittautuminen ja ajanvaraus.
Työ on asiakaspalvelua kasvotusten, puhelimitse ja sähköpostitse.
Poliklinikalla työskentelee 14 henkilöä, johon kuuluvat sairaanhoitajat, lähihoitajat ja sihteerit. Useat tiimin työntekijät ovat olleet Ortonissa pitkään, jopa vuosikymmeniä.
Työvuorot ovat arkipäivänä ja alkavat aikaisintaan 7.30 ja päättyvät viimeistään klo 18.
Miia, oletko viihtynyt Ortonissa?
”Olen viihtynyt tosi hyvin. Työ on monipuolista ja täällä on hyvä ilmapiiri ja mukavat kollegat”.
Millaista oli tulla Ortoniin?
Miia ei tuntenut juurikaan Ortonia etukäteen.
”Minulla ei ollut muuta mielikuvaa Ortonista kuin että se on iso sairaala. Mutta täällähän on paljon monimutkaisempi rakenne, koska HUS omistaa Ortonin”.
Oppimiseen annetaan aikaa
Miia on kesän ajan opetellut ajanvarausta ja kerran viikossa on toimistopäivä sähköpostien ja muiden toimistotöiden parissa. Aikaisemmasta työkokemuksesta vastaavanlaisista tehtävistä on ollut hyötyä.
”Monet asiat sitä oppii työn ohessa, mutta apua on myös saanut varsinaisen perehdytyksen jälkeen
”Koen, että minulle on annettu hyvin aikaa oppia”.
Lämmin vastaanotto
Aloittaessaan työt Miia otettiin hyvin vastaan, ja hän koki päässeensä heti osaksi Ortonin porukkaa.
”Minut on otettu kaikin puolin lämpimästi vastaan”.
Vahva auttamisen kulttuuri
Miian mukaan Ortonissa on nähtävissä vahva auttamisen kulttuuri.
”Täällä kaikki auttaa kivasti ja aina voi matalalla kynnyksellä ja pyytää apua. ”
Työvuorot ovat sopivia
Aamuvirkku Miia pitää Ortonin työvuoroista.
”Mutta Ortonin työvuorot ns. kaksivuorotyötä, mutta vuorojen välit ovat niin pieniä. Voisi sanoa, että ne ovat ns. kevyttä kaksivuorotyötä”.
”Kerran viikossa on iltavuoro, joka loppuu kuitenkin jo klo 18. Ja perjantaina pääsee kotiin jo klo 16. Sopii tosi hyvin minulle”.
”Viikonloput ovat vapaita, mikä terveydenhuoltopuolella on harvinaisuus”.
Sopivasti haastetta ja onnistumisen tunteita
Miian on saanut asiakassihteerinä Ortonissa tehdä monipuolisia ja haastavia tehtäviä. Hän on jo ehtinyt saamaan työstään onnistumisen tunteita.
”Kun asiakkaalta saa hyvää palautetta palvelutilanteesta, niin siitä tulee hyvä mieli”.
Miia ymmärtää asiakassihteerin työn luonteen ja keskeneräisyyden.
”Pitää osata vaan jättää asioita kesken, jos et esim. tavoita asiakasta. Tällöin asia jää toisen työntekijän hoidettavaksi. Vaatii myös taitoa ja luonnetta jättää asiat kesken”.
”Haastavaa on myös hypätä toisen tekemisiin. Tässä työssä se on kuitenkin normaalia”.
Miia, oletko tyytyväinen perehdytykseen?
”Kyllä, hyvä ja pitkä perehdytys ja on ollut riittävä. Mutta aina on tarvittaessa voinut kysyä”.
Ei kiireen ja stressin tuntua
Miia pitää erityisesti siitä, että työnsä ehtii tekemään kunnolla ja eikä se ole liian stressaavaa.
”Ortonissa ei ole sitä älytöntä kiireen tuntua. On aikaa neuvoa ja tehdä työnsä kunnolla”.
Työntekijöistä huolehditaan
Ortonin arvoihin kuuluu, että jokaisen työntekijän työpanosta arvostetaan ja heistä huolehditaan eri tavoin, kuten kattavalla perehdyttämisellä, työterveyshuollon palveluilla ja työhyvinvointitoiminnalla. Miia on samaa mieltä.
”Ortonissa on hyvä ja laaja työterveyshuolto ja mahdollisuus käyttää Ortonin omaa kuntosalia. Ne ovat hyviä etuja”.
Minkälainen on hyvä asiakassihteeri?
Miian mukaan hyvä asiakassihteeri on palvelualtis ja häneltä löytyy empatiakykyä ja asiantuntijuutta.
”Tässä työssä hänen tulisi helposti kohdata ihminen. Välillä kun tulee tilanteita, joissa asiakkaat avautuvat kipeistäkin asioista”.
”Lisäksi hänellä olisi hyvä olla kokemusta löytyy terveydenhuoltopuolelta ja yksityiseltä sektorilta”.
Suosittelisitko Ortonia kollegalle?
”Kyllä suosittelisin. Orton sopisi työntekijälle, joka haluaa tehdä kevyttä kaksivuorotyötä ammattilaisten kanssa ja hyvässä ilmapiirissä.
”Työ voisi sopia työntekijälle, joka etsii monipuolista, vaihtelevaa ja sopivasti haastavaa työtä.”
”Uudelle kollegalle sanoisin myös, että kaikkea ei tarvitse osata, koska on erilaisia potilastietojärjestelmä ja käytäntöjä. Kyllä työ opettaa tekijäänsä”.
Mitä teet vapaa-aikana?
”Kyllähän se vaihtelevasti menee urheilun parissa. Tykkään käydä kuntosalilla ja lenkkeillä Ja matkustelukin on kivaa. Kävinkin kesällä reissun Kreikassa. Sen jälkeen oli kiva taas mennä töihin.”